Sidor

Kategorier

Arkiv

Meta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Åsiktsfönstret

05th november 2011

Tags:

24 kommentarer »

  1. Ingen verkar vilja ta upp något så då gör jag det !!

    Jag vill ta upp ” Ådalens FC, Sollefteå United” på tapeten. Vad säger alla våra ”experter” om denna tanke? Finns det någon möjlighet att slå ihop Sollefteå, Graninge, Undrom, Junsele, Forsmo, Resele, Näsåker, BK 80, HH 64, Långsele AIF) Ha ett gemmensamt A-lag i dam och herr. Slå ihop de ekonomiska delarna och satsta på något stort? Finns massor av för och- nackdelar så nu är det bara att börja kritisera eller ge positiv feedback !

    Kommentar by affe — november 14, 2011 @ 16:02

  2. Tanken är lockande! Men självklart otroligt svårt, många starka viljor som måste hitta ett gemensamt mål och dra åt samma håll. Sen får man inte glömma att byarna runt omkring lever mycket tack vare föreningslivet för barn och ungdomar! Men sen kanske man kan hitta en annan lösning! Ett rent junior lag som fostrar Sollefteå United med ”färdiga” talanger!

    Kommentar by Pärra b — november 15, 2011 @ 17:50

  3. de e nog bra som de e ska du see affe, blir nog mer strul än nytta om samtliga skulle göra som du säg

    Kommentar by nils — november 15, 2011 @ 18:50

  4. Så kanske det var förr pärra, att byarna runt omkring levde på sitt föreningsliv men nu ser vi att dessa klubbar har varken junior lag och herrlag. Men inom 1 5 års period kommer detta att ske, man ser ju på graninge nu, de ser tunt ut på deras front även iår !
    Sen ”nils” so tror jag att vi som växer upp nu och ska ta över fotbollen efter ”gubbarna” ser på fotbollen i vårt område men mindre prestige än dem så jag tror faktiskt att det skulle funka !

    Kommentar by affe — november 15, 2011 @ 20:08

  5. Bra Affe! De flesta har ju inga juniorlag så din idé är bra!

    Kommentar by Lasse — november 15, 2011 @ 22:48

  6. Undrom har juniorlag men det kanske dom är ensamma om! Kan inte säga att jag har jätte koll på alla föreningars juniorverksamhet! Dock så tänkte jag juniorer i 16 och uppåt som behöver utvecklas! Att spela div 4-5 i den åldern tror jag är väldigt gynnsamt!

    Kommentar by Pärra b — november 17, 2011 @ 17:09

  7. Intressant diskussion om ett gemensamt ”juniorlag”! Jag tycker att det ska satsas på ett pojk/junior allsvenskt lag i kommunen. Kanske med Sollefteå GIF FF som namn, dock måste alla föreningar i kommunen vara med och bidra till detta lag ekonomiskt. För tanken med detta laget måste vara att utveckla fotbollsspelare, på så hög nivå som möjligt. Laget skall kunna fostra spelare till kommunens alla lag från div 2-6. Skippa utbildningsbidraget inom kommunen och ta betalt om spelarna lämnar kommunen för att spela på högre nivå och lägg detta i ”talanglagets kassa” Men jag tror att man måste öka träningsdosen tidigare, kanske redan från 12. Träningsdosen skall bestå av fotboll, fysen kommer i senare ålder.
    Problemet som kan uppstå är att alla som tränar kanske inte får spela, till det behövs det samtidigt ett lag i den lokala serien. Så att alla får spela fotboll, så mycket som möjligt och utvecklas i sin egen takt!

    Kommentar by Andreas — november 18, 2011 @ 10:29

  8. Kunde inte sagt det bättre själv !! Hoppas det blir en artikel om detta. Kanske L-G kan åka runt på sin fria tid och kolla runt hur lagen i sollefteå kommun tänker om detta?

    Kommentar by affe — november 18, 2011 @ 20:04

  9. Verkar som alla är nöjda hur det ser ut i kommunen ?!?!

    Kommentar by affe — november 26, 2011 @ 23:50

  10. Hur blir det med Junsele 2012?
    Kommer de att hinna ordna alla papper?
    Eller blir det inga utlänska spelare så de ramlar ned i 4:an …

    Kommentar by Lasse — november 28, 2011 @ 19:28

  11. Jif lär köpa ihop 8-10st spelare. Annars har de ej ett lag!

    Kommentar by Rolle — december 12, 2011 @ 21:29

  12. Precis som FV,Östersunds fk m.m gjorde förra året och massor av andra lag gör varje år! Snälla kan vi slippa den diskussionen iår !

    Kommentar by affe — december 13, 2011 @ 20:22

  13. Den ska vi slippa! :) Skilnaden på de lagen är att de har en stor ungdomsverksamhet och Junsele har ingen.

    Kommentar by Rolle — december 14, 2011 @ 18:08

  14. Har under flera år försökt påverka för att få till en ändring i synsättet på hur man ska jobba med ungdomar. Nu har jag själv hela tiden varit aktiv så själv haft svårt att dra mitt strå till stacken vad gäller engagemang och vad gäller engagemang finns det inget att klaga på, det har våra ledare, utan tvekan. Detta är dock ingen lätt fråga hur man ska förändra, och kräver enormt med tid för att strukturera upp, sätta ramar och mål. I praktiken tror jag det är omöjligt med dagens upplägg i de föreningar som har ungdomsverksamhet och kunna förändra, utan det kommer se ut som det gör framöver som det gjort i princip sista 20åren.

    För att få till en förändrig krävs det att man går in helhjärtat som förening och verkligen vill skapa en förändring får en person som verkligen kan jobba med alla dessa frågor. Dock är det enormt tidskrävande tar med stor sannolikhet alldeles för mycket tid/kraft för att göra på fritiden. Det är organisation för lag, fundering kring träningsinnehåll, kvalitetssäkra träningar, ska nya möjligheter inom olika delar, juniorlag, träningstider, upp och nedflyttninga av spelare, och på sikt även kanske scouting av spelare.

    Är nu aktiv inom Örgryte och de har en väldigt lik modell som jag försökt beskrivit, och det krävs inte så mycket för att få detta att fungera. Även dem har föräldrar till ledare också, vilket jag ofta hör, att det krävs att man utbildade tränare till alla pojk/flicklag. det behöver inte dem, jag tror jag inte heller här är särskilt viktigt. Istället tror jag arbetsmodellen och stöttningen till dessa ledare är viktigt, och att mot 15 år får en utomstående tränare. Sedan måste man vara lite realist också, kommer nog ta lång tid innan det är möjligt att ha högt utbildare tränare i lägre åldrar.

    Jag tror även det finns en massa synergi-effekter på detta. Dagens sätt att arbeta leder ofta till att få personer får ett väldigt stort ansvarsområde, vilket gör att de engagerade sällen orkar särskilt länge, utan väljer att sluta. Kan man istället lägga över de tunga delarna på en ”anställd” kan vissa ansvarsområden minskas kraftigt.

    Nu kommer detta självklart kosta en slant i uppstarten på 3 år ca, men faktiskt att det ordnar sig. Det finns mängder med sätt att få in pengar till de olika lagen, och kan föreningarna visa att vi tydligt satsar på våra ungdomar på ett sätt vi inte gjort tidigare är jag övertygad att föräldrar, och företag kopplade till föräldrar kan stödja på ett mer direkt sätt, än vad man annars kanske har möjlightet. Sedan ett annan jätteplus är börja man få detta att fungera kommer det komma fram talanger som håller högre klass än dagens, vilket leder till att utbildningsbidraget kan användas mer, ifall Umeå/östersund/sundsvall plockar upp talanger från området.

    Skulle fortsätta skriva spaltmeter om detta, hur man skulle kunna göra ett upplägg, hur man kan sammarbete över gränser osv. men det första som krävs är föreningar, och då fört och främst de lite större vill skapa en förändring. Så länge man sitter nöjd kommer ångermanlänsk fortsätta i samma stil. är det bra? tja, vi har otroligt många seniorlag som presterar väldigt bra förtillfället, med det man bör fråga sig, vilka spelar i dessa lag om 5 år? när knappt en förening kan i dagsläget ställa upp med ett 17års-lag? eller har jag fel där?

    //Mats

    Kommentar by Mats Pettersson — december 16, 2011 @ 00:42

  15. Kloka ord Mats ! Talanger finns det i kommunen men vi måste ta vara på dem på ett bättre sätt. Jag hoppas efter min utb eller tidigare vara delaktig i uppbyggnaden !

    Kommentar by Magnus Berglund — december 18, 2011 @ 22:48

  16. vad pluggar du?

    Kommentar by Mats Pettersson — december 21, 2011 @ 02:53

  17. På Gymnastik och idrottshögskolan med inriktning specialidrott (fotboll) på gymnasienivå i sthlm !

    Kommentar by Magnus Berglund — december 22, 2011 @ 00:20

  18. Verkar som Sollefteå Gif kommer ha ett pojkallsvenskalag.

    Ett steg i rätt riktning.

    Kommentar by kallekula — januari 2, 2012 @ 12:52

  19. SGIF ha ett lag i pojkallsvenskan, du måste skoja, vart ska dom hitta dessa spelare när inte klubben klarar av att ha en bra organisation för ungdomar?

    Låter som en bra ide M.Berglund, finns bra undomar där ute, gäller bra att man tar hand om dom.

    Tycker Undrom och Graninge gör det rätt som släpper in lite yngre nu när det inte finns några direkta ungdomslag som vill satsa lite

    Kommentar by Fotbollsfanatiker — januari 3, 2012 @ 10:37

  20. Har inte hört detta ”kallekula”, men skulle vara kul om det stämde. Håller med fotbollsfanatiker, att gff och uif gör det bra men av egna erfarenheter så bör man spela ungdomsfotboll till iallfall 15-16 års ålder för att träna teknik och spelförståelse ännu mer. I dessa seniorlag blir det inte samma fokus på dessa steg eftersom när man nått senior sidan i tex div 4 ska man vara utbildad inom dessa ramar och det är man inte vid 15-16 års ålder och det är den ålder som syns runt om på våra seniorträningar.

    Kommentar by Magnus Berglund — januari 3, 2012 @ 15:58

  21. Håller med dig fullt där Magnus men vad ska ungdomarna göra om det är så att det inte finns en förening som satsar på ungdomar?

    Självklart ska man träna spelförståelse och teknik men nu är det ju så att det inte finns allt för många välutbildade tränar som kan dela med sig av den tyvärr.

    Vi ligger allt för långt efter med fotbollen här jämfört mot andra ställen i Sverige.

    Kommentar by Fotbollsfanatiker — januari 4, 2012 @ 13:33

  22. Pojkallsvenskan och juniorallsvenskan finns och kanske i framtiden ett Sollefteå lag kan ställa upp i dessa fina serier. Men förhoppningsvis blir det bättre nu iallafall i sollefteå kommun med fotbollen i och med kuben och det nya konstgräset !

    Kommentar by Magnus Berglund — januari 4, 2012 @ 18:20

  23. Gillar att kolla runt om fotboll på hemsidor och försöka hålla mig uppdaterad inom fotbollen men när man kommer in på Sollefteå GIF hemsida så möts man av se nsida som är totalt katastrof, ingen uppdatering gällande A-laget eller det ny div 6 laget….vem är det som håller i den hemsidan? Sollefteå som ska vara så framstående när det gäller fotbollen…….SKÄRPNING, gör något fort åt sidan så vi i kommunen kan få ha lite koll vi med

    Kommentar by SollefteåBo — januari 16, 2012 @ 13:49

  24. Läste i gårdagens tidning om ungdomssatsningen i Ö-vik. De bästa och mest träningsvilliga grabbarna i 12-13 års ålder ska, oavsett klubb, träna tillsammans. Fantastiskt bra inintiativ!! Någonting att ta efter här i Ådalen med. Sollefteå, Kramfors, Härnösand kanske kan göra något tillsammans. Träna ihop åtminstone 1 ggr/vecka. Ger ju ett oerhört stimuli och en bra utveckling att ständigt få träna och spela mot de som är lika bra eller bättre!! kanske man tom kan börja ännu tidigare.

    Kommentar by Stefan — januari 25, 2012 @ 13:11

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Lämna en kommentar